Maandag, laatste volle dag in Zuid Afrika - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Mariette Lange - WaarBenJij.nu Maandag, laatste volle dag in Zuid Afrika - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Mariette Lange - WaarBenJij.nu

Maandag, laatste volle dag in Zuid Afrika

Door: Mariette

Blijf op de hoogte en volg Mariette

18 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Durban

Je raadt het al, het wordt al bijna gewoon. De zon op zien komen in de zee, hardlopers kijken aan de boulevard (van 10 hoog uit het raam hangen), korte broek en T shirt aan en op naar het ontbijt. Kom je binnen met een gezicht, van nou daar zijn we weer, dit is al bijna een gewoonte, word je ontvangen met de breedste glimlach en vrolijkheid die ik ooit gezien heb. Nee ik dacht niet, doe maar gewoon, maar ik dacht: Wat een gezellig mens, dit is hoe veel Afrikanen zijn! Werd er wel vrolijk van. Geef mij een paar van zulke collega’s!

Vandaag is het de laatste volle dag van de vakantie en ik wil graag nog wat van het centrum van Durban zien. Ik ben altijd gek op buitenlandse markten, maar ik moet altijd erg mijn best doen om daar te komen. De mannen zijn niet erg gek op shoppen. (lees: helemaal niet). Opmerkingen zoals: overal dezelfde rommel, hoe groot is het hier enz enz. Ik zeg dan steevast: de kunst is om tussen die rommel te kijken en op te letten of je iets nieuws ziet, wat je nog nergens gezien hebt. Maar goed, ik kreeg weinig tegengas dit keer en gingen we dus naar de Victoria Market in Durban. Wat heb ik genoten.

Geen toerist gezien, het zag zwart van de mensen. We begonnen bij de afdeling soepjurken in vrolijke kleurtjes met bijpassende schortjes en hoofddekseltjes. Prachtig.

Toen zag ik een bordje boven een balustrade hangen: Herb Market.
Jongens, daar moeten we heen, ik ga curry kopen. Het was er niet erg fris, dat moest ik toegeven en de lucht was ook niet aantrekkelijk, het stonk er alsof er iets aan het rotten was. Daar aangekomen konden we het verklaren: de afdeling medicijnmannen. Dus ik werd steeds enthousiaster, waar zie je dat nou nog? Het waren allemaal open inloophokjes met achterin in het donker een doorgangetje waar een dokter zat. In het voorstukje zaten allemaal mensen te wachten op hun consult. De wachtkamer was opgepimpt met drogende vissen, eenden, geitenkoppen, sinaasappelschillen en heul veel potjes poeder in mooie kleurtjes. Van Gifgroen tot neonroze en pimpelpaars. Er werden ook pruiken voor Sangoma’s verkocht. Nou ja heel mooi om te zien maar we zijn niet te lang blijven hangen daar, stel je voor dat je wordt ingehaald door een varkenspoot of eendenvoetjes of een galblaas.

Vriendelijk werden we geholpen door de man van de snoepkraam. Honderden snoepjes en allemaal per stuk te koop.

Daarna besloten we om de markt te verlaten en maar op zoek te gaan naar ergens waar we ‘schoon’ konden zitten. Eerst handen ontsmet en toen een heerlijk colaatje gedronken bij een mc donald achtig ding. Kon daar wel uren zitten, gewoon mensen kijken. Wat een bedrijvigheid en iedereen maakt heel veel herrie. Praten doe je met gebaren en veel geluid.

Dit was iets luxer dan de markt, er werd zelfs geflyerd! De doktoren op de herb market moeten gepromoot worden, dus dan maak je een briefje met wat ze allemaal kunnen genezen met hun poeders en pillen. Dat brief je deel je dan uit. Hilarisch. Ik zet er een foto bij.

Na een intensieve ochtend was het tijd voor wat ontspanning. Dat was dit keer op het strand. Heerlijk in het zonnetje en lekker zwemmen en duiken in de golven. Eric had een pizza gehaald en heerlijk lunchen. In no time hadden we weer een mannetje met flyers bij ons staan. Of ie een punt pizza mocht. Doktoren betalen daar niet zo goed.
Na een uurtje gingen ook de scholen uit in Durban. Horden pubers in uniform kwamen naar het strand. Leuk entertainment, hoe ze daar weer staan te dansen en gek staan te doen. Ze kregen Thijs en Thomas in de gaten en stuk voor stuk wilden ze op de foto met hun. Ik heb zo gelachen. Ze konden geen kant op. (zie foto’s)

Op tijd weer naar het hotel om te douchen en om te kleden. De laatste avond in Durban en dan willen we natuurlijk die beroemde Durban curry eten. Twee weken geleden hadden we een superrestaurant ontdekt in Umhlanga, ( voorstad van Durban, 15 km verderop). Daar gingen we weer naar toe. De obers herkenden ons nog en waren nog vriendelijker dan de vorige keer. En een porties…..We gingen rollend naar buiten. Ik zou even reclame maken: Lord Prawn in Umhlanga. Mocht je in de buurt zijn……echt een aanrader.

  • 21 Augustus 2014 - 17:32

    Angelique:

    Wat een heerlijkheid! Leuk geschreven en nog steeds jaloersmakend!
    Heb met jullie mee zitten genieten, over twee jaar weer toch? En dan met een blonde nanny en een shopvriendin die natuurlijk nooit weigerd.. (Je hebt m'n nummer) liefs xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariette

Actief sinds 11 Dec. 2010
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 31987

Voorgaande reizen:

23 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

Eric Mariette Thijs en Thomas in Afrika 2014

21 Juli 2013 - 20 Augustus 2013

Zomervakantie 2013 van de De Langetjes

14 Mei 2011 - 20 Mei 2011

Babs Goost en Get op reis

13 December 2010 - 07 Januari 2011

Vakantie naar Zuid Afrika

Landen bezocht: