Het eerste verslag, de reis en aankomst - Reisverslag uit Mossel Bay, Zuid-Afrika van Mariette Lange - WaarBenJij.nu Het eerste verslag, de reis en aankomst - Reisverslag uit Mossel Bay, Zuid-Afrika van Mariette Lange - WaarBenJij.nu

Het eerste verslag, de reis en aankomst

Door: Mariëtte de lange

Blijf op de hoogte en volg Mariette

24 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Mossel Bay

Zo hee we zijn er. De eerste volle dag in Mosselbay. Maar ik zal met de reis beginnen.

Die verliep heel voorspoedig. Om 16.00 uur kwamen we aan op Schiphol, precies het tijdstip dat de eerste slachtoffers van de vliegtuigramp in de Oekraïne van de MH 17 aankwamen in Nederland op Eindhoven. Heel Nederland een minuut in stilte op deed nationale rouwdag. Misschien zat mijn collega met haar gezin wel bij deze slachtoffers, dat zullen we later horen. De reis had toch een beetje een andere dimensie en speelde door mijn hoofd.

Maar goed, eenmaal aangekomen op Schiphol eerst de koffers afgeven, even koffie drinken met mijn vader die ons weg bracht. 4 weken is lang, maar tegenwoordig veel mogelijkheden tot contact. De jongens waren hieper.

De eerste vlucht ging naar Frankfurt. Prachtig dat opstijgen , Thomas zat de schaterlachen. Voordat we goed en wel in de lucht zaten en ons hapje en drankje naar binnen hadden, gingen we alweer landen. Op Frankfurt moesten we even wachten en aangezien het ook etenstijd was daar een hapje gegeten. Mega schnitzel met zo ongeveer een kilo patat. Pffff we moesten daarna naar het vliegtuig lopen en dat was toch een eind! Wat een luchthaven, ongelooflijk.

Toen in de big bird, de A-380 800. Tjonge wat een mooi toestel. Helemaal op de achterste rij (94) hadden we lekker veel beenruimte en ruime stoelen. Genoeg entertainment aan boord. Wat een keuze en bijna zonde om te gaan slapen. Na ons tweede diner om 23 uur toch maar omgevallen, naar achteren dit keer. Heerlijk geslapen en Thijs en Thomas ook. Eric heeft het er van genomen en volop films gekeken en muziek geluisterd. Ze schijnen vaak langs te zijn geweest met drankjes, nou niks van mee gekregen, werd met een droge keel wakker. Hoop niet dat ik te hard gesnurkt heb. De Mw. Naast me uit Hawaï heeft er niks over gezegd iig.

Na het ontbijt landden we om 9.00 uur. Yeah, in africa. Koffers ophalen en opnieuw inchecken. De typisch Afrikaanse lucht gesnoven, voelde me weer thuis. Lekkere warme zonnige dag was het in Johannesburg. Na een paar keer vragen hadden we eindelijk de incheckbalie van kalula air gevonden. Daar dreigde het even mis te gaan. Een heel rugbyteam voor ons en de band was vastgelopen. We hadden nog 25 min tot vertrek. Het is goed gekomen met de pas er stevig in. Dus ook weer een eye opener die boven kwam, moe nie worrie nie, alles sal reg kom.

Een iets kleiner en lawaaierig vliegtuigje met heeeele kleine stoelen. De meneer naast me was een reus! Krapjes dus. Drinken moest je kopen en kon alleen met randen contant betalen. We kregen een drankje van de reus. Aardige mensen die zuid Afrikanen. Op die vlucht was ik ook weer weggedommeld en per ongeluk tegen hem aangevallen. Heeft me niet eens weg gemept. Schaamde me rot. Haha.

Na twee uur waren we in George, een klein vliegveldje bij Mosselbay. En ja hoor daar stonden ze pal voor de uitgang: Gerard en Frouck. Fijn om elkaar weer te zien. Op met de sjees, foto's hiervan komen nog wel naar plaats van bestemming. Thijs en Thomas waren er stil van. Bij kayalanga ( zo heet het huis) aangekomen kwamen we weer thuis.

Even een drankje drinken, bijkletsen. Even naar de shoppingmall wat boodschapjes halen en toen heerlijk met een wijntje bij de braai. Vakantie is nu zeker begonnen. Het is hier vroeg donker, om 19.00 uur al dus, 20.00 uur de hoogste tijd om de luiken te sluiten, in een echt bed. Heerlijk!