St lucia zonder stroom - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Mariette Lange - WaarBenJij.nu St lucia zonder stroom - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Mariette Lange - WaarBenJij.nu

St lucia zonder stroom

Door: Mariette

Blijf op de hoogte en volg Mariette

12 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Zo dat is even spannend, st lucia zonder stroom!

Vanmorgen op ons gemakkie Richards Bay verlaten. We gingen nog even langs de school waar Eric en ik 40 jaar geleden op zaten. Het gedeelte waar onze klassen waren is helemaal vernieuwd, 10 jaar geleden nog niet. We zijn dit keer niet door het hek gegaan. We zagen kinderen blank en zwart buiten spelen. Heel goed, vroeger waren er alleen blanke kinderen.

We liepen door naar het zwembad, aan het einde van de straat. Deze ging 1 september weer open. Er was een mevrouw aan het schoon maken, ze sprak geen Engels. We kregen 4 vruchten van haar. We wisten niet wat het waren. Ze waren zo hard als een golfbal. Wat moeten we hier nou mee? Onderweg kwamen we een boom tegen waar muziekinstrumenten in hingen. (Gigantische bonenschillen met zaden). Hoe krijg je die naar beneden? Nou met die apenvruchten natuurlijk! Dat was lachen. We hebben er drie naar beneden gehaald! Zie foto.

De school was om de hoek bij Umhambi, waar we 10 jaar geleden, vlak voor onze bruiloft, met de hele club (Mijn vader en moeder, Peter en Nadine, Eric's vader en moeder, Radbout, Reinier, Bas, Joost, Francesco en Antonella, Ab, Kaj en Con) hebben verzameld. Daarvandaan zijn we drie dagen naar Stewarts Farm / Kwabhekitunga gegaan. Dus ook even bij Umhambi naar binnen. De dochter was er en ze herinnerde zich ons nog. Dat was wel leuk en hebben er een paar plaatjes geschoten. Het ziet er nog steeds top uit en ze hebben zelfs uitgebreid!

In de auto, de bestemming was vandaag St. Lucia. We zijn nog gestopt onderweg, alhoewel het maar anderhalf uur rijden was. Even in de rimboe, Afrika snuiven. De weg er naar toe is al prachtig. Dorpjes met rondavels, rode wegen, zandpaden, souvenirsstalletjes met houtsnijwerken, mensen wandelend langs de (snel)weg met van alles op hun hoofd, baby'tjes op de rug geknoopt. Prachtig.

The Fish Eagle is tegenover het restaurant waar we met Bas en Joost hebben gegeten, in de hoofdstraat. Ze hebben daar WIFI, dus daar gaan we straks even zitten om deze tekst op internet te krijgen. ( als het lukt) haha. Alles is hier niet zo vanzelfsprekend.

We hebben dit keer twee nachten gekozen voor selfcatering. Lekker ons eigen potje koken, restaurants gaan vervelen! :-). Bovendien twee aparte slaapkamers, een woonkamer, badkamer, keuken en terras. Nou ja zelf koken. Gelukkig zouden we de braai aansteken en die brandde al toen de stroom uit viel. (Nadat we twee keer naar de winkel waren geweest, eerst brandhout halen dat vochtig bleek te zijn en daarna dan maar op kooltjes braaien). De pompoen was ook al klaar. Het kookfornuis is elektrisch. Waxinelichtjes heb ik standaard in mijn koffer, met een aansteker, dat kon ik zo pakken. Dat ik die dingen voor het grijpen heb liggen, is echt iets wat ik van mijn moeder heb geleerd.

Simpel maar heerlijk gegeten en heel spannend voor de jongens. Hebben ze dat ook weer eens meegemaakt. Om ons heen klonken al snel Afrikaanse trommels en gezang. Tja van elke situatie wordt het beste gemaakt. De sterren waren prachtig en toen de fles wijn leeg was zijn we ook omgevallen om 21.30 uur.

Nu is het 7.30 uur. Ga de rest van de familie maar eens wakker maken. Om 9.00 uur gaan we nijlpaarden knuffelen en krokodil rijden.

P.s. De stroom doet het weer. Het is toch zo luxe, 's-morgens een mok warme Nescafe oploskoffie!

Ps. een stuk of 10 apen komen even gedag zeggen in de tuin.

• 13 Augustus 2014 - 23:51

Joost:

Hey jet, eric, thijs en thomas.

We hadden even een beetje achterstand met de verhalen maar zijn nu weer helemaal bij. Gave vlucht met kulula air, apart om je oude huis te zijn en lekker gezellig tussen de zulu's. Nog een eitje gescored bij umhambi? ;)

Lekker genieten van alles. Ook de momentjes dat alle ipads, ipods, telefoons, tablets, portable speakersets, tandenborstels, zaklantaarns en camera's kunnen worden opgeladen

Veel plezier en groetjes,
    Joost en Margreet