Naar ons oude huis en braaien op het strand. - Reisverslag uit Richards Bay, Zuid-Afrika van Mariette Lange - WaarBenJij.nu Naar ons oude huis en braaien op het strand. - Reisverslag uit Richards Bay, Zuid-Afrika van Mariette Lange - WaarBenJij.nu

Naar ons oude huis en braaien op het strand.

Door: Mariëtte

Blijf op de hoogte en volg Mariette

10 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Richards Bay

Vandaag zou een dagje rustig aan worden. Toch weer heel wat beleefd. We waren lekker op tijd wakker, 6 uur. Eerst lekker ontbeten en op het terras koffie gedronken. De jongens herkennen nu ook de sticker van WIFI point, dus die zaten lekker te minecraften in de hal. Om 9.00 uur gingen we op pad, op naar de straat en de huizen waar we 40 jaar geleden woonden. Eric en ik waren er met de huwelijksreis al langs geweest, toen nog met onze vaders en moeders en broers. Nu wilden we het aan de jongens laten zien.

We hadden Albertastreet in Arboretum alweer snel gevonden. Het is erg uitgebreid en is een hele grote wijk geworden. Bij het huis waar Eric woonde stond een grote muur om heen, weinig te zien dus. Twee huizen verderop, waar wij woonden konden we goed in de tuin kijken. Het huis zag er nog hetzelfde uit, er stond nu een schattig tempeltje in de tuin. En er waren mensen!

Ik legde de mw. uit dat we hier 40 jaar geleden woonden, dat we nu terug zijn in RB om het aan de kinderen te laten zien. Ze vond het zo leuk dat ze even met haar man ging overleggen. ( die stond onder de douche). We waren meer dan welkom om even binnen te komen kijken. De indeling was nog precies hetzelfde, in mijn herinnering was het veel groter, maar dat kwam omdat ik toen kind was. We kregen cola en taart en hebben daar anderhalf uur zitten kletsen. Wat een leuke mensen en wat leuk om te horen hoe het er nu aan toe gaat. Zij wonen er al 13 jaar, daarvoor hadden ze het gekocht van mensen die er ook lang hadden gewoond. De mensen waren de eerste kleurlingen ( Indiërs) die er kwamen wonen. Dat was in het begin moeilijk te behappen voor de blanke zuid Afrikanen en hebben met discriminatie te maken gehad. Vernielingen, lastig vallen. Gelukkig gaat het nu een stuk beter en kunnen hun kinderen daar ook gewoon met buurtgenoten op straat spelen. Er wonen nu meer kleurlingen, het is gemengd, zoals je nu overal ziet. 40 jaar geleden was dat ondenkbaar. Waar blanken kwamen, kwamen geen kleurlingen.

Na het bezoekje gingen we een braai kopen en spullen voor erop. Lamskarbonaadjes, kip en biefstuk. Wat brood en een bak fruit. Alles in een koeltas met een zak ijsklontjes. En o ja, we hebben geen strandlakens mee. Ook gekocht en een hele grote turkentas. Heen hadden we maar 3 koffers, dus nu kunnen we nog even vooruit. Al veel gekocht, het kost hier niks en je ziet hier van die leuke dingen die je bij ons niet ziet. :-). Op het vliegveld laten we die gewoon sealen. Op naar het strand om te braaien.

Het zag er letterlijk zwart van de mensen, we waren de enige blanken en we hadden veel bekijks. We moeten nog heel erg aan onze teint werken. Wat een prachtige zee, helder, hoge golven. Baywatch was ook aanwezig en je mocht alleen tussen de vlaggen zwemmen. Het werd goed in de gaten gehouden. Op een gegeven moment werd iedereen uit het water geroepen. Dacht eerst dat er een haai zwom, maar nee, de stroming werd te sterk.

Om een uur of 4 gingen we van het strand af. Daar was een groot veld met allemaal bbq's waar hele stammen aan voetballen, paraderen, eten, zingen en aan het feesten waren. Wij hebben ook ons stekkie gezocht. Wat was dit apart en gezellig!

Om 6.30 uur zijn we weggegaan, nog even naar de benzinepomp, een ijsje gekocht, naar het huisje, douchen en omvallen maar. Een geweldige dag!